Travaren som ridhäst?

Helt klart läsvärt. Mycket text men hoppas du blir lite klokare! :)

Är det någon idé att satsa på en travare som ridhäst?
Många menar att det är fullständigt hopplöst att få en travare att galoppera rent, att hoppa eller gå bra i dressyrarbetet. Hur mycket sanning finns det i dessa påståenden?
Gunilla Mossbrant har ridit varmblodstravare i många år och hon har tävlat framgångsrikt med flera av sina hästar. Här berättar hon om både för- och nackdelar med att ha varmblodstravare som ridhäst.

Gunilla Mossbrant berättar om framgångarna och svårigheterna med att rida varmblodstravare.

Under det senaste åren har många friska travare gått till slakt helt i onödan. Hästarna har inte visat "det där extra" på travbanan och särskilt nu i dåliga tider har en uppfödare inte råd att behålla en häst som inte är en vinnare. En del uppfödare försöker sälja hästen som ridhäst istället, men det händer allt för ofta att inte finns någon intresserad köpare. Då går hästen till slakt, trots att den var helt frisk och antagligen skulle ha tjäna som duglig ridhäst i många år.
Problemet är att ridfolk över lag inte är intresserade av varmblodstravare. Fördomarna är många och man undrar tillslut hur mycket sanning det ligger i alla negativa omdömen. Är en travare helt oduglig som ridhäst?
Nej, självklart inte. Vi vet redan att en av världens bästa hopphästar, lilla Jappeloup, är till hälften travare och det finns även andra exempel att dra fram.

Upp till medelsvår nivå

Hon vill göra klart från första början att en ryttare med höga tävlingsambitioner inte bör titta efter en travare i första hand, även om hon själv har tävlat sina hästar upp till medelsvår nivå. 
- Det är vikigt att göra skillnad på travare och travare. Det finns olika raser och de har skillander som man bör tänka på, säger hon.
- Min häst som jag har nu, Green River (e. Utah IX), är en halvfransk travare. Modern är är amerikansk travare och fadern fransk.
- Den är mer avlad på ridbarhet än den amrikanska travaren och har ett mycket bra psyke. I Frankrike korsar man medvetet hopphästar med travhästar för att få fram travhästens psyke på hopphästarna. Den är stabil och balanserad samtidigt som den har temprament. Men självklart varierar det alltid från indivit till individ, säger Gunilla Mossberg.
Som regel är dressyrbiten arbetsam med en taravre. Även om den har korrekta gångarter, så saknas ofta svävmomentet och det där lilla extra. Det beror alltså helt och hållet på vilka krav man har på sin häst. 
- En travare kan vara den perfekta allroundhästen. Själv har jag tvälat upp till medelsvår hoppning med travare. vi har tävlat dressyr, jakt, dressyrkörning och debuterat i fälttävlan.

Huvudet kompenserar orena gångarter

Om inte gångarterna är perfekta så kompenserar ofta en travare det med huvudet. De är smarta och psykiskt stabila, menar Gunilla.
Enligt henne kan en inriden taravre vara den perfekta nybörjarhästen. En travare som har varit i proffsstall för träning, är oftast ordentligt fostrad då den har blivit hanterad tidigt. Det är inget krångel att lasta den och den går att hantera i alla situationer. Problemet är att det finns för få ridna travhästar. Nybörjare köper ofta unghästar som de inte klarar av att utbilda.
- Om du såg Jappeloup, så såg du att han inte galopperade helt rent, men han hoppade som få andra hästar!
Ett bra exempel i Sverige är den framgångsrika hopp hästen Coursier Rouge, som också har travhärstamning.
- Jag har fått många kommentarer när jag har varit ute och tävlat "Ska du inte köpa en riktig häst snart?" och så vidare. Men många ser inte heller att han är en travare, utan tror att han är ett stort fullblod. Eftersom han tränas som vilken häst som helst, så har han ju inte musklerna som travhästar har. 
Med Green River har Gunilla fått ett 100-tal placeringar genom åren. Han är nu 17 år och Gunilla har tävlat honom sedan han  var 6 år. Hon såg honom på Axelvalla travbana när han bara var ett par år.
- Den hästen ska jag ha! Sade jag när jag fick syn på honom.
Det var kärlek vid första ögonkastet.
Och antagligen är det så det ska gå till när man hittar "sin" häst. Med hårt arbete kan man komma långt, med nästan vilken häst som helst.
- Det skulle kunna bli många lyckliga häst - ryttarförhållanden om travhästarna slapp gå till slakt och köptes som ridhästar istället, tror Gunilla.

Har skrivit av allt detta ifrån två papper jag har. Mycket läsvärt! 

Jag är en stolt ägare till en varmblodstravare. :) Han är mitt allt.
Jag vet att jag kunnat köpa en helt annan häst om jag velat. Men jag ville ha utmaning och inte vara som alla andra. Inge kul att sitta och rida på en häst som gör allting och själv bara sitta där och inte göra nå! Nej då vill jag utvecklas tillsammans med hästen och ha mål och såklart utmaning.
Jag har ridit in min häst själv och det är det bästa jag gjort. :)




 

Kommentarer
Postat av: Bonnie

Kan tillägga att inom distansen tävlar flera travare på sm nivåer och hästen som ligger etta på världsrankingen just nu är en svensk häst som heter Power, en travar/arab ;)

2011-10-11 @ 13:11:56
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0